I. Princípy práce konzultanta
- Konzultant NL pracuje v prospech dieťaťa so znalosťou základných psychologických mechanizmov a postupov, profesionálnou zodpovednosťou, s úctou k jeho osobnosti a rešpektuje všetky ľudské práva a práva dieťaťa.
- Konzultant NL poskytuje pomoc všetkým klientom bez ohľadu na pohlavie, vierovyznanie, sexuálnu orientáciu, etnickú a politickú príslušnosť.
- Ku klientovi pristupuje s úctou, rešpektuje jeho osobnosť, vytvára prijímajúcu a podpornú atmosféru, aktívne načúva a nezľahčuje ťažkosti klienta.
- Pre konzultanta je najdôležitejšou hodnotou zachovanie a rozvoj sebaúcty, života a zdravia dieťaťa.
- Profesionálny prístup konzultanta sa netýka len prvého kontaktu s klientom, platí po celú dobu komunikácie počas krízového stavu. Konzultant pri poskytovaní pomoci postupuje v zmysle Metodickej príručky dištančného poradenstva a krízovej intervencie v podmienkach NL.
- Základným princípom poradenstva poskytovaného NL je dôvera medzi klientom a konzultantom NL.
- Všetky informácie získané od klienta sú dôverné.
- Konzultant zachováva mlčanlivosť o všetkých informáciách, o ktorých sa dozvedel v kontakte s klientom, a to aj po ukončení pracovného vzťahu na NL.
- V prípadoch, keď je predpoklad ohrozenia ľudského života alebo zdravia, alebo porušenia právnych noriem, urobí konzultant kroky, ktoré sú nevyhnutné pre ochranu ohrozených osôb, vrátane informovania oprávnených orgánov bez predchádzajúceho súhlasu klienta.
- Vo vzťahu k tretím osobám vystupuje konzultant NL mene „Národnej linky na pomoc detským obetiam“, resp. konzultant ako „konzultant NL“ (t. j. svoje meno neudáva, pokiaľ to nie je nevyhnutné) a vo vzťahu k OČTK postupuje v zmysle príslušných častí Metodickej príručky.
- Konzultant neposkytuje žiadne informácie o NL pre médiá.
- Konzultant zachováva mlčanlivosť vo veci pracovníkov NL, adresy NL, technického vybavenia.
- V prípade, ak situácia presahuje kompetencie konzultanta, aktívne zabezpečí/zabezpečuje kontakt klienta na patričné nadväzujúce inštitúcie/organizácie.
- Konzultant vykonáva svoju službu v rámci svojich právomocí a kompetencií v rozsahu svojho vzdelania, odbornej prípravy, prijatej konzultácie a supervízie.
- Konzultant nenadväzuje osobný ani písomný kontakt s klientom mimo rámec NL.
- Konzultant nesmie vyvíjať nátlak na klienta týkajúci sa osobných názorov, náboženstva, politiky a ideológie.
- Ak je fyzický alebo psychický stav konzultanta ovplyvnený chorobou, stresom, únavou alebo je konzultant ináč indisponovaný, nevykonáva službu.
- Pri práci vystupuje ako člen tímu NL a rešpektuje pravidlá tímovej práce.
II. Záverečné ustanovenia
- Konzultant je povinný sa pri nástupe do zamestnania v NL oboznámiť s Etickým kódexom NL a svojím podpisom sa zaväzuje k jeho dodržiavaniu.
- V prípade porušenia niektorého z ustanovení Etického kódexu vedúci NL vykoná písomné napomenutie konzultanta. Jeden originál napomenutia dostane konzultant, jeden originál s podpísaným prevzatím konzultantom odovzdá vedúci NL nadriadenému v rámci sekcie sociálnych vecí a rodiny Ústredia PSVR, jeden originál si ponechá vedúci NL.
- Text Etického kódexu NL je priebežne revidovaný v zmysle potrieb vyplývajúcich z praxe a podmienok práce NL.
[1] OČTK – Orgány činné v trestnom konaní sú polícia a prokuratúra.