Etický kódex

Národná linka na pomoc deťom v ohrození VIAC AKO NI(c)K

I. Princípy práce konzultanta

  1. Konzultant pracuje v prospech dieťaťa s úctou k jeho osobnosti a rešpektuje všetky ľudské práva a práva dieťaťa.
  2. Konzultant poskytuje pomoc všetkým klientom bez ohľadu na pohlavie, vierovyznanie, sexuálnu orientáciu, etnickú a politickú príslušnosť.
  3. Konzultant sa ku klientovi správa s úctou, rešpektuje jeho osobnosť, vytvára prijímajúcu a podpornú atmosféru, aktívne načúva a neznevažuje ťažkosti klienta.
  4. Pre konzultanta je najdôležitejšou hodnotou zachovanie a rozvoj života a zdravia dieťaťa.
  5. Pomoc konzultanta sa netýka len prvého kontaktu s klientom, platí po celú dobu komunikácie počas krízového stavu. Konzultant pri poskytovaní pomoci postupuje v zmysle Metodickej príručky dištančného poradenstva a krízovej intervencie v podmienkach VIAC AKO NI(c)K, Národnej linky na pomoc deťom v ohrození.
  6. Základným princípom poskytovanej pomoci a poradenstva je dôvera medzi klientom a konzultantom.
  7. Všetky informácie získané od klienta sú dôverné.
  8. Konzultant zachováva mlčanlivosť o všetkých informáciách, o ktorých sa dozvedel v kontakte s klientom, a to aj po ukončení pracovného vzťahu na VIAC AKO NI(c)K.
  9. V prípadoch, keď je predpoklad ohrozenia ľudského zdravia alebo života, alebo porušenia právnych noriem, urobí konzultant kroky, ktoré sú nevyhnutné pre ochranu ohrozených osôb, vrátane informovania oprávnených orgánov bez predchádzajúceho súhlasu klienta.
  10. Vo vzťahu k tretím osobám vystupuje linka vo svojom mene, resp. konzultant ako konzultant linky (t. j. svoje meno neudáva, pokiaľ to nie je nevyhnutné) a vo vzťahu k OČTK[1] postupuje v zmysle príslušných častí Metodickej príručky dištančného poradenstva a krízovej intervencie v podmienkach VIAC AKO NI(c)K, Národnej linky na pomoc deťom v ohrození.
  11. Konzultant neposkytuje informácie o linke pre médiá.
  12. Konzultant zachováva aj mlčanlivosť vo veci adresy, technického vybavenia a zamestnancov linky.
  13. V prípade, ak situácia presahuje kompetencie konzultanta, distribuuje klienta na nadväzujúce inštitúcie/organizácie, pričom poskytuje potrebnú asistenciu.
  14. Konzultant vykonáva svoju službu v rámci svojich právomocí a kompetencií v rozsahu svojho vzdelania, odbornej prípravy, prijatej konzultácie či supervízie.
  15. Konzultant nenadväzuje osobný a ani písomný kontakt s klientom mimo rámec linky.
  16. Konzultant nesmie vyvíjať nátlak na klienta týkajúci sa náboženstva, politiky alebo ideológie.
  17. Ak je fyzický alebo psychický stav konzultanta ovplyvnený chorobou, stresom, únavou alebo je ináč indisponovaný, nevykonáva službu.
  18. Pri práci vystupuje ako člen tímu a rešpektuje pravidlá tímovej práce.

[1] OČTK – Orgány činné v trestnom konaní sú polícia a prokuratúra.

II. Záverečné ustanovenia

  1. Konzultant je povinný sa pri nástupe do zamestnania oboznámiť s Etickým kódexom linky a svojím podpisom sa zaväzuje k jeho dodržiavaniu.
  2. V prípade porušenia niektorého z ustanovení Etického kódexu, vedúci linky vykoná písomné napomenutie konzultanta.
  3. Text Etického kódexu je priebežne revidovaný v zmysle potrieb vyplývajúcich z praxe a podmienok práce linky.